
Het doel van de leerkrachten op het dalton onderwijs is het zelfde als op andere Basisscholen. De kinderen begeleiden en coachen bij wat ze uitvoeren. De kinderen hebben veel vrijheid in keuzes, maar de leerkracht kiest vooraf een aantal onderwerpen en opdrachten zodat het kind een richtlijn heeft. De leerlingen maken de opdrachten maar achteraf leggen de kinderen verantwoording af aan de leerkracht.
daarnaast kijk de leerkracht of de gebruikte methodiek wel gepast.
hij/zij expirimenteert dus met het soort onderwijs en verbeterd waar noodig, zodat het onderwijs doelmatig met de tijd mee zal gaan.
een groot asspect van het Daltononderwijs is zelfstandigheid en samenwerken, maar ook daarbij is veel coaching en begeleiding nodig.
De leerkracht stimuleert het zelfstandigwerken en ook samenwerking onderling maar dan wel in kleine groepjes.
De leraren hebben dus meer de rol van begeleiden en coachen dan alleen maar de lesstof overbrengen.
De stimulans naar de kiinderen toe om het werk in groepjes te doe nof het zelfstandig uit te voeren is groter.
de docenten geven wel gewoon klasikaal les.
door de komst van de tablets in het onderwijs word er wel ee ndeel van de rol van de docenten over genomen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb