
Kenmerken
Het daltononderwijs is gebaseerd op drie principes:
- zelfstandigheid en zelfstandig leren
- vrijheid in gebondenheid (dus ook: verantwoordelijkheid nemen)
- samenwerking (ofwel: van elkaar en door elkaar leren).
Zelfstandigheid
Leerlingen leren om zelfstandig te denken en te handelen, óók als het gaat om het plannen en maken van hun eigen werk. Als de leerling hulp nodig heeft begeleidt de leerkracht daarbij totdat de zelfstandigheid (die nodig is om goed te kunnen leren) voldoende is ontwikkeld.
Vrijheid in gebondenheid
De leerlingen krijgen veel vrijheid. Bijvoorbeeld de vrijheid om te kiezen en de vrijheid om de dingen op hun eigen manier te doen. Deze vrijheid is niet onbegrensd. Het daltononderwijs spreekt over ‘vrijheid in gebondenheid’. Kinderen kunnen dus niet zomaar doen en laten wat ze willen. Ze weten dat ze verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen leren en dat ze verantwoording moeten afleggen over hun keuzes en hun werk. De leerkracht begeleidt de leerling totdat de leerling goed in staat is verantwoordelijkheid te nemen.
Samenwerking
Op daltonscholen werken leerlingen veel samen, in tweetallen of kleine groepjes. Samenwerken is nuttig, omdat zij daardoor veel van elkaar leren. Maar samenwerken is ook moeilijk. Om goed samen te werken, zijn diverse vaardigheden belangrijk, bijvoorbeeld:
- feedback ontvangen én geven
- reflectie (op jezelf en op anderen)
- elkaar respectvol benaderen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb